lørdag 22. januar 2011

Helgefølelse

I dag har vi sovet leenge, bortsett fra at Ida har fast vekkeklokke på kvart over sju for å skype Toris.  Gårsdagen ble nemlig lenger enn vi hadde tenkt.  Og mer typisk turist.

Vi dro til Hakone, som er et område ca 100 km utafor Tokyo. Vi tok tog i et par timer, og kom ut til en søt liten by. Det var også masse fjell der, ellers har det vært ganske flatt overalt her. Etter litt mat tok vi en trikk oppover i lia, der vi kunne gå av på stopp om vi ville, men vi var allerede ganske slitne (!), så vi satt bare på og så litt ut av vinduet. Veldig mye trær, og mange rare typer trær. Om sommeren må det være paradis der, og veldig frodig.

Etter trikken blei vi leda inn på en buss, som lukta virkelig vondt. Vi blei enige om råtne egg eller gammal fis. Bussen tok oss til en taubane, og etter noen minutter på den fant vi grunnen til lukta. Vi kjørte over et område der det seiv svovel ut av overflaten.
Taubanen vi satt i

Vulkanen sett nede i fra

Vi fikk god utsikt til Mt. Fuji, som er Japans høyeste fjell. Det er noe helt anna enn de norske fjella, det står helt aleine blant lavere fjell, og har vulkanform, kjempefint!

Fuji

Da vi blei ferdige med å se på Mt. Fuji fant vi ut at vi skulle prøve kakene vi kjøpte på trikke-stasjonen. De smakte..snodig. Konsistensen var helt forferdelig, og smaken.. vel, når ingen av oss likte den så sier vel det sitt. Men vi måtte jo prøve noe nytt! =)

Så god var den kaka..

Ingo greide seg med et halveis tygg!

Etter taubanen var det rett på en kjempefin båt, som tok oss over Lake Ashi. Vi blei mest fascinert over de fine husa på bredden, som var landsted for blant anna ministeren i Japan.

Båten
Så var det tid for neste buss som skulle ta oss tilbake til togstasjonen i Hakone-Yumoto. Alle japanerne og de andre turistene tok bilder og så på naturen, men vi syntes igrunn vi hadde sett det meste før og at Sogndal er like fint. Men bussturen var litt morsom, vi fikk blant anna sett fareskilt for gorilla!
Innen vi var tilbake i Tokyo var klokka halv åtte, og planene våre om å dra tilbake på hotellet, skifte og ut på middag og byen etterpå falt i vasken. Vi spiste middag på en koreansk restaurant, som hadde en meny med masse småretter som en griller sjøl som spesialitet. Det var utrolig deilig, sjøl om kelnerne av og til kom og retta på oss, og vi måtte bytte grillrist tre ganger fordi vi svei fast masse kjøtt. Vi fortsetter i samme stil som tidligere!
På vei hjem tok vi feil t-bane for første gang, og endte opp på vei ut av Tokyo. Men vi kom oss tilbake og i seng, og lovte oss sjøl at i kveld, i kveld SKAL vi tilbake til hotellet klokka fire, så vi har tid til å dra ut og spise og på byen etterpå! Vi gleder oss! =)